26 Temmuz 2016 Salı

Bir Zamanların Devi Yahoo, Neden Hata Yaptı?

Bir zamanların bilişim devlerinden biri olan Yahoo, zamana ayak uyduramadığı ve en yakın rakibi Google’ın gerisinde kaldığı için büyük zarar edince telekom devi Verizon’a 4.83 milyar dolara (yaklaşık 15 milyar TL)  satıldı. Peki Yahoo, bugüne kadar hangi hatalar zincirini izledi?

 Büyük markalar, ulaştığı güç nedeniyle çoğunlukla sahibinin düşünce yapısına virüs bulaştırarak ölümcül sonuçlara kadar varabilecek yanlış kararlar alır. Aslında ölüm süreci yaşanmaktayken şirket yönetimleri ise, aynen sürekli ısınan bir kazanda yavaş yavaş pişen ve haşlandığını bile anlayamayan kurbağanın rahatlığı içindedir.

Günümüz şirketlerinin faaliyet alanlarında genellikle iki tema ağırlık kazanır. Biri mevcut faaliyet alanlarına odaklanma diğeri de, ürün ve marka genişletme eğilimidir. Bu düşünce, bir markayı güçlü hale getirmenin tek yolunun hiç durmadan yeni ürünler geliştirme anlayışına denk düşer. Pazarlamada, ürün yelpazesini genişletme fikri her daim kulağa hoş gelse de en çok hata yapılan fikirlerden birisi de budur. Çünkü ürün yelpazesini artırmak fikri, işini büyütmek isteyen şirketlerin yönetim kurullarının çok hoşuna gider. Düşünsenize, markanızın birkaç yeni ürünle yeni pazarlara girmesi çok da tercih edilen bir durum değil midir?

Tabii ki değildir ve olmamalıdır!

Başarılı olan ürün yelpazesi genişletme tercihleri zihinlerinizi karıştırmasın. Kimse ürün gamını genişletmeye karşı değil ama sorarım size bu ürün yelpazesini genişletme hastalığı nereye kadar sürecek?

Yahoo, ”arama”ya odaklanarak dünyanın en değerli internet markası olmuştu. Yahoo’nun bir zamanlar piyasa değeri 114 milyar dolardı. Peki, Yahoo sonra ne yaptı? Markayı genişletmeye karar verdi.

Yahoo’nun popüler olduğu yıllarda CEO’su şöyle diyordu:

“Tüm ana kategorilerdeki müşteri alışverişleri ve işlemleri konusunda genişlediğimizi ve online ticaret ve alışveriş alanında agresif bir şekilde büyüdüğümüzü göreceksiniz.”

Tahmin edeceğiniz üzere gerçekten de bu söylediklerini hayata geçirdiler. Faaliyet alanını “arama” olarak başlatan Yahoo’ya zamanla birçok özellik eklendi. Açık artırmalar, takvimler, sobbet odaları, seri ilanlar, e-posta, oyunlar, haritalar, haberler, indeksleme hizmetleri, kişi arama, radyo, alışveriş, spor, hisse sendi bilgileri, hava raporları ve sarı sayfalar… Yahoo, bir defa işi büyütmeye karar vermişti. İnsanlara her şeyi sunmak adına satın almalarla adeta bir servet ödedi. İnternetten müzik ve video yayını yapan Broadcast.com için 5 milyar dolar, web sayfası hizmetleri faaliyeti yürüten GeoCities için de 3.7 milyar doları gözden çıkardı.

Gelinen aşamada ne mi oldu? “Arama motoru lideri kim olacak?” yarışmasında liderliğini Google’a kaptırdı. Dolayısıyla piyasa değeri hızla geriledi.

Hiç yorum yok: