Bir Zamanların Devi Yahoo,
Neden Hata Yaptı?
Bir zamanların bilişim devlerinden biri olan Yahoo, zamana ayak
uyduramadığı ve en yakın rakibi Google’ın gerisinde kaldığı için büyük zarar
edince telekom devi Verizon’a 4.83 milyar dolara (yaklaşık 15 milyar TL) satıldı. Peki Yahoo, bugüne kadar hangi hatalar
zincirini izledi?
Günümüz şirketlerinin faaliyet alanlarında genellikle iki tema
ağırlık kazanır. Biri mevcut faaliyet alanlarına odaklanma diğeri de, ürün ve
marka genişletme eğilimidir. Bu düşünce, bir markayı güçlü hale getirmenin tek
yolunun hiç durmadan yeni ürünler geliştirme anlayışına denk düşer. Pazarlamada,
ürün yelpazesini genişletme fikri her daim kulağa hoş gelse de en çok hata
yapılan fikirlerden birisi de budur. Çünkü ürün yelpazesini artırmak fikri, işini
büyütmek isteyen şirketlerin yönetim kurullarının çok hoşuna gider.
Düşünsenize, markanızın birkaç yeni ürünle yeni pazarlara girmesi çok da tercih
edilen bir durum değil midir?
Tabii ki değildir ve olmamalıdır!
Başarılı olan ürün yelpazesi genişletme tercihleri zihinlerinizi
karıştırmasın. Kimse ürün gamını genişletmeye karşı değil ama sorarım size bu
ürün yelpazesini genişletme hastalığı nereye kadar sürecek?
Yahoo, ”arama”ya odaklanarak dünyanın en değerli internet
markası olmuştu. Yahoo’nun bir zamanlar piyasa değeri 114 milyar dolardı. Peki,
Yahoo sonra ne yaptı? Markayı genişletmeye karar verdi.
Yahoo’nun popüler olduğu yıllarda CEO’su şöyle diyordu:
“Tüm ana kategorilerdeki müşteri alışverişleri ve işlemleri
konusunda genişlediğimizi ve online ticaret ve alışveriş alanında agresif bir
şekilde büyüdüğümüzü göreceksiniz.”
Tahmin edeceğiniz üzere gerçekten de bu söylediklerini
hayata geçirdiler. Faaliyet alanını “arama” olarak başlatan Yahoo’ya zamanla
birçok özellik eklendi. Açık artırmalar, takvimler, sobbet odaları, seri
ilanlar, e-posta, oyunlar, haritalar, haberler, indeksleme hizmetleri, kişi
arama, radyo, alışveriş, spor, hisse sendi bilgileri, hava raporları ve sarı
sayfalar… Yahoo, bir defa işi büyütmeye karar vermişti. İnsanlara her şeyi
sunmak adına satın almalarla adeta bir servet ödedi. İnternetten müzik ve video
yayını yapan Broadcast.com için 5 milyar dolar, web sayfası hizmetleri
faaliyeti yürüten GeoCities için de 3.7 milyar doları gözden çıkardı.
Gelinen aşamada ne mi oldu? “Arama motoru lideri kim
olacak?” yarışmasında liderliğini Google’a kaptırdı. Dolayısıyla piyasa değeri
hızla geriledi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder